Detta trodde ni aldrig jag skulle blogga om! chock varning ;)

Selam !

Jaa, en ny hälsningfras, försöker hitta fler såna, så det blir lite roligare. Selam betyder “Hej!” eller “Hälsa!! (som när man säger “hälsa kalle från mig”) på Blin, ett språk de talar i Eritrea, förresten säger man nog selam i många afrikanska länder.

Så , till chocken: Jag har läst skötsel råd för blommor…. ! Gaaah! snälla fall inte av stolen!

Har läst på lite om Orkidéer: De vill ha så mkt ljus som möjligt, men kan bränna sig av direkt solljus (skriver upp solskyddskräm på min lista) De vill ha våt luft och torr jord (Ja, deras hemland Thailand består väl av sand och vatten…eller?) De vill helst ha vatten från stockholm… (trodde Orkidéen kom från thailand…!?) Slutligen ska de omplanteras direkt man fått hem den, men sen kan den stå i samma jord 3 år (ringer mamma och ber henne omplantera). Jamen det var ju inte så svårt ;P Jaa, Orkidéen har tur att den är så söt! För det är de verkligen… *kär*

JA, anledningen att jag läst på är att jag fått inte mindre än 3 orkidéer i födelsedagspresent! Och de är så snygga alla 3! Abbe och Lovis ligger i lä , hehe.  Och jag älskar mina blommor… så nu ska de få lite mer uppmärksamhet, med betoning på lite måste jag väl erkänna. Men ändå! Jag älskar att ha blommor och grönt omkring mig, men har aldrig satt mig in hur de riktigt ska skötas, utom på trädgårdskursen på naturbruks… det var skitkul! Jag tror tom jag fick MVG 😉

JA blommor och blad ska det vara, så man får mer liv hemma och bättre luft… Ja det gör liksom skillnad tycker jag. Men det ska inte var FÖR svårt att sköte dem.

Annars är jag mest för sånt som man har nytta av ,alltså borde jag bara odla potatis och annat ätbart… det har jag gjort förr, i Flurkmark mest, men nu i lgh utan trädgård e d rätt svårt…. undrar vad Bostaden skulle säga om jag plöjde upp ett potatisland här på gården… ja undrar vad de skulle säga… Jag tror de skulle säga ” ah, vad smart, nu slipper vi klippa gräset, du får hyressänkning med 30 kr under sommaren” JA, det hade ju varit generöst, för att var bostaden ;P hehehe. Nämen bostaden e väl rätt ok, bara det att jag fick nymålat när jag flyttat in och nya tapeter, fast de gamla fortfarande hängde kvar, eller iaf större delen av dem… Nu väntar jag på nya fönster, de skulla kmma efter sommaren… ja nog har sommaren dragit förbi, det märkte tom jag…

ANYWAY, anyway… Jag har alltså fyllt år….den 5 mars närmare bestämt.  Gissa hur gammal jag blev! Nä, inte moppe! nä, inte rollator! Jag blev VOLVO! JA, alltså 26 bast! Inte så himla kul att fylla, man får dyrare buss och tåg resor, och jag älskar ju att åka ultra buss och tåg ;P *Snyft* Men jag är nog snart rik så det ordnar sig. Annars får jag väl köpa bil för att ha råd att resa… 😉

Oh, jag fick så mkt när jag fyllde år… min faster Solveig hjälpte mig med inköpen och tårtan, min mamma hjälpte mig städa och min familj köpte så fint och jag fick pengar också! wow, jättefint! Ena orkidéen fick jag av mamma,och så en av pappa. Alla syskon kom också, det var bra gjort! VI åt smörgås tårta och marängtårta och allt möjligt onyttigt 😉 Men smörgås tårtan var iaf vegetarisk, inget annat bjuds hos mig! Men de gillade den, trots att det inte fanns grisrumpa eller fiskbäbisar på den… hehe. Jag är den enda vegetarianen i min familj om ni undrar. Så, Min lillasysyter marielle visade de danssteg jag missat på dansen som vi 3 systrar går på nu i vinter. Det var bra, jag har missat 2 ggr! hjälp, blir mkt att träna in nu! VI tog kort när jag , (syster) marielle och (syster) Emelie hoppade. Det var min idé, för att de skulle slipp “posa” för kameran,,,haham, det var inte så lätt att få med hoppet på foto! Men kul var det! (foto kommer snart, om jag får lov av mina systrar att lägga upp det)

Den 3:e orkidéen fick jag av en väldigt ny vän, men en som verkar VÄLDIGT trevlig och intressant, Marie =) För idag, dagen efter min födelsedag hade jag fest för mina kompisar. Det blev inte så många som kunde komma, men ganska lagom, man ska ju hinna prata med alla och rymmas vid bordet! Det blev kära Tove, Snygga Johanna (Renström), coola emma med pojkvännen Henrik och underbara Marie med sonen Leo. Min go´ing Albin hade blivit förkyld så han bara hejade och sen for han hem. Han fick några pussar på vägen, stackarn.  Jag och Johanna gjorde marängtårta medan jag kutade fram och tillbaka och borstade håret och bytte kläder. ;P Vi fikade och snackade, jag var nog den som åt mest tårta 😉 Sen såg vi melodifestivalen och kommenterade… säga vad man vill om melodifestivalen, men man har alltid nåt att snacka om då! 😉  Alla var trötta så de for hem före 22. Just my luck, annars brukar vi kunna festa på bra mkt mer! Jag har väl för mysig lägenhet (det brukar folk säga iaf) så de blev väl helt sömniga, haha. Trevligt var det iaf, alltid kul att samlas några stycken och snacka lite, man glömmer lätt vara social annars, iaf  jag. Det är ju så lätt att bara skicka ett mail när man har nåt att säga… hjälp, man ringer knappt varann längre! Men min kompis Johanna Renström är duktig på att ringa, jag försöker ta efter henne!

Nåväl, det får räcka för idag! Jag höjer mitt glas och säger:

A LA SALUTÈ!  (Ännu ett uttryck från Eritrea, som betyder “För Hälsan!” eller “SKÅL!”)

2 thoughts on “Detta trodde ni aldrig jag skulle blogga om! chock varning ;)

Leave a Reply

