Obehaglig historia med lyckligt slut… ryser när jag tänker tillbaka!

 

Igår satt jag och läste (tidningen Djurskyddet) om en hund som fastnat med kopplet i en tågdörr… något liknande hände mig och Lovis en gång…!

Jag måste berätta om det nu, det var så väldigt obehagligt att jag inte velat prata så mycket om det, men det känns viktigt att andra hundägare får veta, så det inte händer dem.  Tack gode gud att det slutade lyckligt.  Så här var det…

Jag skulle åka hiss med min faster och min Lovis. Jag höll Lovis i koppel, hon brukar alltid gå in i hissen samtidigt som mig/oss. Denna gång var jag lite ouppmärksam och söta Lovis satte sig utanför hissen. Vi tror det kan ha berot på att jag var nervös för att åka hissen. (Är lite hissrädd) Jag upptäckte det när hissdörren höll på att stängas, och lilla Lovis blev kvar utanför, jag stod innanför och kopplet mellan oss fastnade i dörrspringan!!! Hissen åkte bara 1 våning ner, jag försökte få kopplet att glida upp mot där Lovis satt… och som tur var gled det ända upp men en knut satte stopp i änden på kopplet… med andan i halsen åkte vi genast upp igen, alldeles skakis och trodde vi skulle få se min hund…ja, mosad eller liknande!!! Det var de värsta sekunderna i mitt liv…utan konkurrens! Men när vi kom upp satt hon lugnt kvar där, kopplet hade glidit i springan som blev i hissdörren och det räckte till… så det gick bra för oss alla, ingen fysisk skada. Eftersom vi inte skrek så hade nog lovis inte märkt att nåt var farligt… Jaa…PUH! kan man lugnt säga.

Efter denna läskiga incident tar min faster aldrig med Lovis i hissen, om hon måste så tar hon UTAN koppel. Själv så brukar jag bära Lovis/ den hund jag har med mig eller se till att hunden går in samtidigt som jag. Jag kommer alltid minnas paniken som jag kände den dagen… Jag vet inte om det här med hissar och koppel går att åtgärda, på något annat sätt än att vi hundägare tänker på att KOPPLET KAN FASTNA I HISSDÖRREN! Men om någon har fler tips/idéer så skriv gärna en kommentar här…!

Varma hälsningar /Lina

Jag och Lovis, ute i friheten och lugnet… =)

Vi trivs bäst i öppna landskap…. 😉

5 thoughts on “Obehaglig historia med lyckligt slut… ryser när jag tänker tillbaka!

  1. Hm, kanske borde man ringt VF / VK och bett dem skriva om detta… men nu är det väl för sent… undrar hur det funkar med hissar eg. Har det en såkerhetsåtgärd för sånt här? Man kan förstås trycka på dörröppnarknappen… men funkar det på alla hissar??

    Ja, här kommer jag med varningar IGEN! Men det behövs ju för att vi ska klara oss här i stora farliga världen!

  2. Usch vad läskigt! Jag fastnade en gång med skosnöret i hissen, kände bara hur benet åkte uppåt, det var hemskt! som tur var kom jag loss…jag åker inte hiss!

  3. Usch, vad hemskt! Tur att det gick bra med Lovis!

    Hur är det med er? Såg du hade skickat ett mejl! (är så sällan inne numera på mejlen) Det skulle vara jättekul med en träff nu mot hösten! Skulle man inte kunna kolla om man kunde vara på någon brukshundsklubb så man har nära till agilityhinderna och lite lydnadsgrejor. Då kan man ju träna lite där och sedan gå en pommenad? 🙂

    Kram från oss!

Leave a Reply

