Jag älskar att ÄGA … men VARFÖR?

Hej hopp!

Ja, jag erkänner, jag älskar att ÄGA. Jag har börjat fundera på detta sen en tid till baka… vi älskar att äga… äga hund, bil, hus, prylar… men varför vill vi äga så mycket?

Jag har läst på internet att t-shirten “Jag ♥ att äga” gjordes och spreds av MUF (moderata ungdomsförbundet), men vet inte om det är sant…?? anyway, orkar inte gräva ner mig i det.

Jag börjar med ett exempel, jag väljer objektet HUND (jepp de betraktas ju som objekt och här beskriver jag dem så)

Vi säger “jag vill ha en hund”. Nån svarar “men du kan ju vara hundvakt åt min hund”. Men man svarar “nej, jag vill ha en eeegen” “Det är inte samma sak med en lånehund”. Hm. det är klart en egen hund har man hos sig jämt, man lär känna den och en familjemedlem. Men är det verkligen därför vi vill ÄGA hunden? Alltför ofta ser man folk (även jag själv jag erkänner) sucka och skälla (!) på sin hund, man ser tydligt att personen mycket hellre hade suttit inne på sin soffa och kollat melodifestivalen än att gå ut å rasta sin hund. Hm. Om personen hade nöjt sig med att läna hund ibland, då hade vederbörande inte behövt gå ut i kylan, och hunden hade inte behövt känna sig som en värdelös byracka… För hundar har ju känslor, precis som vi, och har en hel del behov, som vi ibland inte vill eller orkar se.  

Jag blev själv sugen på en till hund så sent som igår kväll, när jag såg att det fanns en spansk “gatuhund” i umeå som behövde nytt hem. Oj, jag trillade nästan dit faktiskt! Alltså hunden verkade så fin och jag tänkte “vore perfekt för mig å lovis. Men frågan jag måste (fast jag eg inte vill) är: vore jag perfekt för hunden? Va? Han som kommit hit , genom eld och vatten har han kämpat och med gott humör ser han fram emot ett liv med en människa där han ska få utvecklas och träna, bli älskad och få trivas. Ärligt talat så kan jag inte ge honom det. Det är knappt jag orkar ge Lovis det. Så jag måste slå mig själv hårt i skallen när jag får såna tankar; “Jag vill ÄGA”.

Ok, vi lämnar hundvärlden nu. Jag tycker det är så mycket saker som folk tror att de MÅSTE FÅ ÄGA: platt TV (hallå man kan gå till en kompis om man vill se storbild), fotbad (kan man ju låna, jag har ett jag gärna lånar ut), hus (orka ta hand om ett hus!? lgh is the shit),  osv, osv. Jag mår lite illa när jag tänker på det. JAG VILL att vi ska leva mer kollektivt… Jag gör det inte själv i samma utsträckning jag skulle vilja, men jag har iaf tanken och ambitionen. *klappar mig stolt på bröstet* haha…

Det är ju ofta så, att vi bedömer oss själva och andra efter vad vi äger. Så då vill man ju äga bra och imponerande saker, rätt saker. Fast jag struntar i det. Men det är ju jag det. Och ibland känner jag att jag kan få köpa en ny tröja för att vara fin på mötet med chefen. För det är ju inget fel att vara snygg och fräsch och gå runt i kläder utan hål i. KAn man ju inte göra! säger folk. Inte jämt. säger jag 😉 Jag personligen bryr mig inte så mkt vad jag har på mig, utan kan gärna ha begagnade kläder o grejer. Glädjen sitter inte i kläderna, inte heller min själ. Jag blir mer imponerad av dem som går i begagnade kläder och kan använda morfars gamla servis, det betyder att man kan lägga sina pengar och sin energi på viktgare grejer än att göra H&M och DUKA lite rikare 😉 hehe… nu fick jag till det!

Ett riktigt intressant blogginlägg jag hittat på ämnet “jag älskar att äga”:

http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/agandet-lockar-fram-mina-samsta-sidor

slutligen vill jag ju såklart skriva nåt klatschigt, som får er att hajja till… 😉 …. SÅ here it comes:

Det enda jag kräver att få ÄGA , är min FRIHET! Jag är tacksam att jag inte behöver riskera mitt liv för att äga min frihet. Som tex. folket i Kairo, Egypten, nyligen gjort. Väldigt tacksam!

Ok, som vanligt 3 saker jag tycker ooom!

1. Linn, min flickvän, för att hon står för den hon är och vad hon tycker, för att hon är så mysig att umgås med och för att hennes färgstarka utstrålning lyser upp min vardag 😉

2. Solveigs nya hemmagjorda vegangrädde! Den har precis samma konsistens som vispgrädde men består av cashewnötter och sojagrädde som mixats. Solveig fortsätter att överraska mig! =D

3. Loooovis igen 😉 Jamen hon är fortfarande det viktigaste i mitt liv, eller iaf den som jag måste bry mig mest om. Hon är min hund (fast jag äger henne inte…ja det där är komplicerat, men måste vara insatt i djurrätt för att fatta) och hennes välbefinnande beror till stor del på mig… fast jag är nog ganska bra matte ändå, försöker iaf. =)

Insåg nu en sak… Dessa 3 “saker” kan man ju säga att jag ÄGER, men jag vill inte se det så. Jag tänker att jag lånar dem. Nu tycker ni nog att jag e knäpp, men kommentera mig så ska jag förklara… =)

Less is more! (skyll dig själv om du inte hajjar det)  / Lilla Lina

5 thoughts on “Jag älskar att ÄGA … men VARFÖR?

  1. Barn. Jag vill ha ett barn. Jag vill uppfostra en bra indevid. JAG VILL vara mamma. jag vill vara gravid. tex… tycker det är något av de mest själviska sakerna man kan göra och skaffa barn. tänk på alla “begagnade” barn som lever i misurabla förhållanden på barnhem. alla de barn som plötsligt folk inte längre vill äga och skickar till returen och om det är någon skavank på barnen så är det ingen som köper dem. Skulle man vilja köpa en begagnad 4 årig hund med dålda fel och dålig stamtavla?

    • haha, jag trodde först du menade att du ville ha barn. Oh, det var ord och inga visor… =) Håller med delvis, det är ju synd att “föda upp” en massa barn när det finns begagnade att adoptera, och att föda upp barn som får det miserabelt, usch det är så hemskt att samhället hetsar oss till att skaffa barn. varför är det så? Men sen tycker jag inte det är själviskt att vilja blir gravid och få ett barn och uppfostra till en bra individ, det är ju ett jäkla jobb att vara gravid och föda barn! Och sen har man jobb för resten av sitt liv liksom. Men som du säger, alla tar inte det ansvaret, långt ifrån alla föräldrar gör sitt jobb!

      • hm, är det inte mer själviskt att skaffa hund då typ? Den har man inte ens fött själv och är så lätt att få tag i… jag kan erkänna att det var ganska själviskt av mig att skaffa lovis. hm.

  2. Jag kan hålla med om att folk älskar att äga! Själv är jag inte sån som vill eller behöver en massa prylar, inte ens bil 😛 Jag älskar dock att äga hund!

    • Ja, att äga hund tycker jag ju är ok, bara man respekterar hundens naturliga behov. Hrm, jag är inte alltid så bra på att respektera lovis behov, ibland måste hon säga till mig på skarpen. Men nu när jag drar ner rejält på mina projekt så ska det väl bli bättre. =) idag var vi ute en timme och bara skrotade på nere vid nydala. soligt o skönt vare. =) det är det som e livet, vara ute i naturen med djuren…. och människor kan också vara trevligt ibland 😉

Leave a Reply

