Stockholm i mitt hjäääärta…. ;)

Tjeeena!

Shoo, då har man varit till Fjollträsk 3 dagar tur å retur.  Det var jag och faster Solveig som åkte, vi flög ner i måndags fm, och hem i onsdag kväll. Tänk vad man hinner på 3 dagar, när man inte är hemma. 😉 I måndags träffade vi Hanse, en gammal barndomsvän till solveig och min pappa. Han var sjuklig pga sin reumatism men trevlig! En riktig go karl. =) Vi fikade på ett fik som hette mineur (uttalas minör) som låg nere i valven, coolt. gott vare också. Det var Linn som tipsat mig, hennes kompis äger det. http://www.cafemineur.se/

Vi bodde på ett vandrarhem som hette Archipelago www.archipelagohostel.se

och låg i gamla stan. Såå mysigt att bo och promenera i gamla stan! Rent och lugnt var det, men jag saknade handdukar och brödrost i köket. 😉 Vi var aldrig inne i vanliga centrum, men jag saknade då inte det. På måndag kväll gick vi till puben “Engelen” och det var live musik, underbart!! http://gastrogate.com/restaurang/engelen/Solveig satt och diggade och jag stod och smådansade. Det var allt från lugna ballader till rejäl rock ´n´roll. Det var många tjejer + 1 kille , de var från Kulturama sa de. Tror det är denna skola: http://www.kulturama.se/?gclid=CIuEstmk6qcCFYe_zAodd15sZA Bra var de iaf! Rock on!

På tisdagen åkta vi tunnelbana till vasastaden och det blev soligt och varmt, värsta vår! =D Vi mötte Emelie från Vineyard som också pluggade till Sjukgymnast (klassen över mig). Så det var super trevligt, vi gick en promenad till kungsholmen och där nånstans var Polishuset, där vi mötte upp hennes kille som visade oss runt i det stora polishuset. Emelie sa att Kulturama är en musikskola. Jaa, de var ju urbra, värsta rocktjejerna! Vi fikade med Emelie och hennes lilla flicka på stan, hälsomacka och kaffe tog vi!  http://asp.thelinskonditori.se/Default.aspx Solveig bestämde, och det var gott och supernyttigt. =)  Senare for vi till goodstore och då fick vi promenera ännu mer för tunnelbanan gick bara en bit, där köpte vi en massa fin eko -vego – mat och även en vegan-glasstrut. Vi gick hemåt i solskenet och åt god veganglass… fast jag åt en med kolasmak....gött!Underbart som ni förstår! http://www.goodstore.se/

Sen på kvällen åt vi en god finmiddag på restaurang Movitz: http://www.movitz.com/restaurang.html och sen tog vi det himla lugnt. Det skulle vara kyrkogrupp hos emelie och daniel men jag var för trött. Solveig var piggare än jag som vanligt ;P

Onsdag morgon var jag pigg och gick till ett ekologiskt bageri och köpte frukostfrallor… =) (ligger Stora Nygatan 6) www.sattvabageri.se  killen som jobbade där kunde bara engelska, var från USA… kul att prata lite engelska, men synd att somliga har svårt för svenskan. Brödet var gött iaf! En bit av brödet, en halv chokladkaka och mina sängkläder lämnade vi i tunnelbanan till en uteliggare. =)  Sedan strosade vi  på gamla stan och packade resten av tiden. Jag köpte en härlig lila långkjol  på bohemiska butiken “Sol &  Måne”. Vi avslutade strosandet med buffé på en helvegetarisk restaurang, Hermitage. =) http://hermitage.gastrogate.com/ Också gött, men tyvärr kryddstarkt, synd att vego mat ofta är så stark =P men det gick bra. Uuuurmysig inredning hade dem iaf! myyys. Kommer helt klart gå dit igen!

Sen tog vi flyget hem och det var ju spännande… jag blir som ett barn och bara fnittrar när det är dags för start…sååå härligt när planet dundrar iväg och lyfter, det är ju magiskt! =D

Äntligen hemma, känns skönt. Håller på att blötlägga bönor och har köpt ekologisk blomjord… Nu har jag prövat mina vingar, flugit och landat perfekt. Så,  dags att vårda mina rötter 😉

vårkramar! /Boss-Lina  (fråga solveig varför jag kallas så….)

2 thoughts on “Stockholm i mitt hjäääärta…. ;)

  1. Åh Stockholm är härligt! I alla fall på sommaren, och i alla fall när man slipper bo där och bara kan åka dit när man vill och åka hem sen 😉
    Fina ställen ni var på, Hermitage gillar jag och även Sattvabageriet, på båda ställena finns ju så gryyyymt goda veganska godsaker nom nom nom!
    /peppen-Maria

    • kul att du kollat in min blogg 😀
      Jaa, verkligen trevliga ställen! Och det var nästan sommarkänsla där i mars i år, för solen lyste och det var rätt varmt. Men håller med, skulle inte vilja bo där, ev. några mil utanför isåfall.

Leave a Reply

