你好! 笑!

你好!

Jag har börjat lära mig kinesiska!

Titeln betyder hej och uttalas “Ni hao”. Sen är det här med uttal något ganska svårt inom kinesiskan. Eller man ska vara noga med hur man uttalar rättare sagt. Att lära sog språk är alltid en utmaning, men får tänka på att annat sätt än man är van. Men jag är en sån som gillar den typen av utmaningar. 🙂 Så jag har, med god hjälp av min vän Novali, börjat lära mig så smått och det är jättekul. Jag har ju inte heller några krav på mig att lära mig en viss mängd eller superbra kinesiska, gör det bara när jag har lust, en stund varje vecka, ibland varje dag om jag har tid. Det känns ju lite coolt att kunna bara några fraser kinesiska, och kunna skriva några tecken.

En annan aspekt är ju att det sker mkt förändringar i Kina just nu, och det berör mig.  Jag vet itne riktigt varöfr jag blir berörd, men jag känner liksom att kina är ett av de få ställen där vi har kvar det “gammeldags tänket och traditionerna” och jag vill inte att det ska fösvinna och glömmas bort. T.e.x. kinesisk medicin vill jag gärna ska få mer genomslagskraft. Jag kan själv inte så mkt om det, men vill lära mig! Sen är det en del galna grejer de gör inom kinesisk medicin, precis som västerländsk medicin, när det gäller djurutnyttjande och grovt djurplågeri. Kina har ju aldrig (iaf inte på lääääänge…) haft några djurskyddslagar. Men det verkar också i denna omvandling av Mittens Rike (Kina) (中国) vara på väg att skapas.

Ja, detta var bara ett litet spralligt lekmannamässigt inlägg om Kina och kinesiska. 笑 (xiao) (skratt)

 Jag ska senare, när jag läst på mera, göra ett mera kunnigt och intressant inlägg om det magiska landet Kina! Jag och Novali pratar om att resa dit någon gång, men vi får se när det blir. Att äsa, lyssna, prata, drömma och se filmer och serier duger gott just nu. Vore dock kul om vi kunde lära känna några riktiga tvättäkta kineser att prata med. 😀 

再见!(zai jian) (Hej då!)

Leave a Reply

