Förr hette det “fred på jorden”…

Här har jag försökt länka till en visa på spotify som ni kan spela medan ni läser detta blogginlägg:

Ted Gärdestad – Sol, vind och vatten Ted Gärdestad – Sol, vind och vatten

Numera heter det “klimatsmart”… har ni tänkt på det?

Har insett en sak, vi har gått in i en ny era. Förr sa man att man önskade sig fred på jorden. Numera är det en mindre fråga, iaf. enligt oss som redan lever i fred. Nej nu handlar allt om miljön, om att vara klimatsmart. Och med rätta! Vår miljö, som vi tagit helt för given, börja nu säga åt oss att vi utnyttjar den alltför hårt… Ta en stund och titta på det här fotot, och känn efter; vad får du för känslor?

100_2500

*tittar och filosoferar* Det jag känner mest är att jag uppskattar friden mest, att få sitta ute i naturen och känna mig lugn och trygg. Tänk att inte kunna göra det!

Men så blir jag också irriterad på dem som säger sig vara klimatsmarta fast de bara göra pyttesmå förändringar för miljön. koldioxid-kompensation, ass det låter så löjligt. Och närproducerat kött, njae, inte gör det så stor skillnad. Jag må vara djurrättsaktivist men det är faktiskt sant att det utsläpp osm köttindustrin gör, är större och skadligare än det som biltrafiken i världen gör.

Nå, nu släpper jag djuretiken. Miljön var det ja… många tror att allt elektroniskt är så mkt mer miljövänligt än det som går med buss eller lastbil. Njae, återigen, el kräver energi, och varifrån får vi energi? Inte alltid miljövänliga källor nej just det! Så jag ska väl ta och fatta mig kort så jag kan släcka datorn. 😉 Jo, jag vet jag är ingen ängel heller i alla avseenden. Men jag försöker och jag vill veta hur jag ska bli miljövänlig. Jag källsorterar, för det känns bra. Jag promenerar och cyklar för det blir billigare och känns bra. Bra motion f.ö. som är gratis. Och jag är (95%) vegan. Så nu var jag kortfattad som aldrig förr!

Ett bra tips: www.sopor.nu där man kan se vars man ska göra av sina olika konstiga sopor…för guuuuud vad mkt konstiga saker man köper, alltså förpackningar som man inte har en aaaaaning om hur de ska återvinnas! Men kolla in sajten ovan så får du koll på det allra mesta!

Har ni något tips hur man blir mer miljövänlig? Skriv gärna en kommentar. Och kommentera gärna med era känslor kring fotot och miljöfrågorna.

Kramar och sommarhälsningar! // Lina, Djur-, musik-, natur-, och datanörden som erkänner sina fel! 😛

Leave a Reply

