Mitt kaninkollektiv.

Jag har skaffat kanin, och inte vilken kanin som helst, utan Gertrud den första och bästa! Och med de största öronen! 😉

Så här ser underverket ut:

Gertrud från höger

Hon bor med en 3 årig kanin vid namn Knisse, hos min kompis Ylva. Det blev ett bra arrangemang, eftersom jag inte törs ha kanin boende i min lilla etta med Lovis (min hund), men jag har tänkt länge på att skaffa kanin, läst en hel del om kaninskötsel och nu äntligen kunde jag skaffa en kanin-tjej. Och Ylvas kanin levde ju ensam så hon hade tänkt på att skaffa en kompis till honom.

Nu har de bott i samma rum några veckor, och det har gått bra. Men när de skulle träffas i samma hage (där knisse bott själv förut som ungkarl) så blev Knisse sur och ville inte veta av Gertrud. ;( Dock har de träffats i ett annat rum och det har gått bra, även för några dagar sedan utomhus gick det ganska bra, de gruffar lite men verkar börja acceptera varandra. Det kan ju ta tid…

Gertrud föddes 15 april på Marieberg här i Umeå, hennes mamma heter Sally och är visst en bestämd dam. Det verkar Gertrud ta efter! 😉 För hon är så nyfiken och ska smaka på allt som går att smaka och tugga på. Hon fick prova ha på sig sele och gå ut och skutta i skogsdungen för ungefäar 1,5 vecka sen. Då var hon lite skraj och inte så kaxig, men det tog bara 5 minuter så insåg hon att “wow, allt det här gröna går att äta” och så knaprade hon loss på groblad mm. Sen insåg hon strax att “Wow, här finns plats att springa snabbt och skutta högt!” 😀 Så hon glömde att hon hade en konstig sele på sig och verkade lika cool och nöjd som vanligt efter 10 minuter.

Hon är en rex, vilket gör att jag hoppas min allergiska vänner ska kunna träffa henne, det brukar gå bättre med rex. Men säker kan man ju aldrig vara.

En sak som gör att jag skaffat kanin och inte ytterligare en hund, är att jag är vegan och äter i princip samma kost som gertrud (nästan iaf) vilket känns bra. Och det är så mkt hundar och katter så jag tycker man ska lyfta fram andra djur, ge dem lite mer status som husdjur! Kaniner ska inte leva ensamma som bortglämda leksaker till barn. Det ska alltid finnas en vuxen som tar ansvar för att kaninen får ett hälsosamt, socialt och naturligt liv!

Och ett aktivt liv! Jag hoppas kunna börja med kaninhoppning med Gertrud, Fjärtrud. 🙂 Det är vid 4 månader man får börja träna kaniner i hoppning… längtar! Tills dess får vi träna gå i sele och lära känna varandra, det är ju liksom grunden för att kunna träna (och tävla) tillsammans. 15 augusti får vi köra igång hoppningen! 😀

Ja, det lär bli mer skrivet om detta ämne, Gertrud den största och bästa och kaninkollektivet… 🙂

Sniff, sniff, skutt skutt! // Lina

5 thoughts on “Mitt kaninkollektiv.

    • Ja visst är det fint med kaniner. 🙂 Ja, jag har bara en kanin, Gertrud, hon bor i mitt kök i min lägenhet. Men hon får komma ut och skutta ungefär en timme varje dag. Det går bra, men känner att hon saknar kaninkompis, vilket skulle bli trångt i lägenhet tror jag, men ska försöka låta henne träffa kaniner regelbundet så hon får socialsera! Är du sugen på att skaffa kanin? Kolla in http://www.tigerharen.org för info om hur man fixar ett bra kaninliv och http://www.blocket.se för överflödiga kaniner. 😦 Om du inte har särskilt önskemål på ras eller ålder så hittar du säkert en/flera fina kaniner där. Men läs på om kaniner innan du skaffar en! kolla in http://www.veterinären.nu där finns mycket br info om kaniner och du kan ställa frågor till en kanin-kunnig veterinär, över internet! 😀
      Tycker det är enklare att ha kanin än hund , tex.

  1. Hm…. läser detta nu ett år senare och är lite deppig. Efter detta bodde jag en månad hos pojkvännen och gertrud fick inte bo där (pga hans föräldrar) men jag skulle absolut bor där ändå, fattar inte hur jag kunde göra så mkt gertis, min syster bodde hos mig och skätte gertrud men hon hade ju jobb o annat så det blev inte så kul för gertis. 😦 usch gråtit så mkt över detta. 😦 Gertrud har bott hos mig och hon har nog trivts bra, mkt sällskap av oss och lovis (hunden) vilket funkat himla bra. 🙂 men jag har så dlig ekonomi + lovis är ganska less på gertrud. Jag kan inte skaffa en till kanin och då tycker jag inte det är rättvist mot gertrud, hon ska få bo med en annan kanin för då kan de snacka kaninspråk och hon blir aldrig lämnad helt ensam, för ibland måste ju jag fara iväg. När jag får jobb så blir jag borta ännu mera, vet itne när jag kan börjar jobba men nån gång blir det ju. Suck, jag var så pepp på kaninlivet …men… man måste ta sitt eget liv först och min ekonomi har svårt att klara veterinärbesök, och sen är det jobbigt att sköta kanin ibland, även om det är lättare än hund tycker jag. Jag kan ju inte göra mig av med Lovis! Så detfår bli ett nytt hem för gertrud. Man kan inte få allt man vill ha. Kaninkollektiv får jag skaffa senare, ska ha lovis och senare ut o resa hoppas jag. Så kanske när jag är 40 år nånting, DÅ ska jag ha kaninkollektiv, och göra det rätt från början. Har gråtit såmkt över gertrud, att hon bor ensam, men det hjälper ju itne henne. Det värsta är att så många , kaninägare och icke kaninägare påstår att gertrud o andra ensam boende kaniner har det hur bra som helst. Det tor jag inte på, inte sedan jag lästa på om saken. på tigerharens hemsida och emma almquists arbete om kaniners välfärd. Finns mkt mer litteratur på detta, men det är inte så känt /erkänt bland kaninägare ändå. 😦 snyft!

  2. wiiie! Nu bor gertrud i en ny familj, några mil härifrån, med 2 kanin -tjejer som kompisar. ❤ de är redan goda vänner och ligger tätt intill varandra och chillar. ❤ Jag är så glad, men lite ledsen för jag saknar min lilla orkan…. orkanen gertrud drog minsann farm här, och hittar fortfarande spår efter henne. 😉

Leave a Reply

