lek med maten!

lek med maten!

OMG jag älskar den här hemsidan! Mitt kost-nörderi har återuppstått med full råge! 😉 

Det är alltså en amerikansk sida, där en kan beräkna vad som finns i maten vad gäller energi, kolhydrater, protein, fett, vitaminer och mineraler. När man skapar sin användare så knappar man in vilka mål man har vad gäller näringsintag osv. När man sedan varje dag knappar in vad man ätit (enkelt!) så ser man i % hur mkt av varja näringsämne man får i sig. Skitskoj! 😀 Idag fick jag i mig en perfekt frukost, 815 kalorier och bestod bara av rawfood. Det mesta bestod av kolhydrater vilket också är toppen. Jag försöker följa dieten “80/10/10” eftersom den verkar hälsosam och den är vegansk. 🙂 Alltså kort sagt, man äter 80 % kolhydrater, 10 % fett och 10% protein. Och det ska vara MYCKET frukt och gröna blad och grönsaker. namnam! 

Det blir inte  exakt enligt Sveriges matvarors näringsinnehåll, men det duger tycker jag. Det är amerikanska, irländska, kanadensiska matvaror mm, men det finns oftast något som är jämförbart med svenska utbudet. Vi importerar ju så mkt ändå. 

Så skaffa en användare och ha skoj! hihi.

kramar // Kostnörden Lina

Leave a Reply

