En dag, ett liv. (Lina har skrivit en dikt)

Jag hittade en gammal text jag skrivit för några år sedan. Jag vill kalla det en dikt. Eller en lång aforism kanske. 😉 Jag gillar att skriva aforismer. 😉

Varning! Om du är less på en massa kloka ord/dikter, så läs inte detta. 😉 Men jag blir glad om du läser. Och kommenterar. 🙂

En dag, ett liv…

Jag vill jämföra en dag med ett liv, och jag tror vi kan ha nytta av den jämförelsen.

Ett liv är som en dag, med lidande och behag.

På morgonen är man ny, lite tafatt men nyfiken.

Mitt på dagen är man I full fart med allt som man måste och vill göra.

På eftermiddagen tar de flesta det lugnare, en fikapaus är uppskattad.

Senare när jobbet är slut, vill vissa vara aktiva och andra ta det riktigt lugnt.

Sent på kvällen kommer det intressanta… man reflekterar över sin dag,

ångrar en del, är stolt över en del, värderar rätt och fel.

Man är tacksam för sitt trygga hem och sina vänner eller familj, man är tacksam för sin mat, sin säng, sin hälsa.

Man känner att man vill göra gott och vara en god människa. Man tänker, det går alltid att göra livet bättre, om än lite.

Kanske har man ångest över mörkret och tystnaden som sena kvällen bringar,

men tillslut hittar man en harmoni, och mot våra drömmar john blunds piano klingar.

Och snart så vaknar man, som nyfödd, till solens strålar, aningen äldre, aningen klokare.

Lev väl… 🙂 // Lina Marie Iréne Strindlund

Leave a Reply

