Vissa lever i början av 1900-talet…

…medan jag lever (mestadels) i början av tjugohundra-talet. Let me explain…

Jag hör så många säga “Men man måste ju äta kött och använda ägg och mjölk, det har människan alltid gjort, se bara på Emil i Lönneberga. Hur ska man annars kunna baka och laga mat. OK, Emil i Lönneberga är nog väldigt autentiskt. Men. På den tiden hade de inte så mycket val i vår del av världskartan. Det var antingen äta kött, säd och mjölk på vintern, eller svälta (ihjäl). Deras idé om livet var väl “Göra det bästa av det vi har”. Numera säger man “Vi lever som vi alltid har gjort”. Fast det stämmer ju inte… Då skulle de inte använda internet, mobiler, inte ens bilar!

OK; lyssna. Jag är inte emot traditioner. Det är viktigt. men vad som viktigare är, vi behöver vår hälsa, vi behöver jorden och naturen. Och vi vill att djuren ska må bra. Och jag tror faktiskt att de flesta vill allt detta. Men ändå gör vi inte allt vi kan för att detta ska bli verklighet. För vi TROR inta att vi kan eller vi TROR att vårt liv skulle bli så jobbigt och miserabelt om vi tex. slutade äta vanlig sockerkaka eller fläskfilé. Det stämmer inte. En sak som dock stämmer är att människan behöver variation! i vill ha olika stimuli, vår hjärna är såpass avancerad att vi inte mår bra av att äta 2-3 olika saker hela livet, eller se 2-3 olika vyer. Vi vill byta mellan stad /land , stress / lugn o ro, Datorn /boken, ensamhet / sällskap.

Men bara för att man blir vegan så blir inte livet tråkigt! Jag trodde det, men blev det ändå (mer eller mindre) år tjugohundrasju. Jag gjorde det för djurens skull. Men idag gör jag det lika mycket för min egen skull! Det är ju så hälsosamt, trivsamt och njutningsfullt!

OK; tillbaka till saken. Jag vill att vi (inkluderar även Ni) funderar på vad som skulle hända om vi alla tänkte “Vi gör det bästa av det vi har”… wow. Kommentera gärna!

100_1656

3 saker som vore supernice om det var sant:

1# Människor är utomjordingar…

2# Man kan tänka sig frisk.

3# Man kan leva som i början på 1900-talet, fast äta bananer, dadlar, och ha internet!

IMGP1243

Kommentera gärna vad Ni tycker är knas med det moderna samhället.

Kram på er i november-mörkret // Lina

Leave a Reply

