Veganer vs Kristna – en kulturanalys

De senaste åren har jag haft glädjen att tillbringa tid med veganer (ffa. Djurens Rätt) och kristna (ffa. vineyard, en frikyrko-församling) och således varit delaktig i deras respektive kulturer. En tanke har vuxit i mig, att det är väldigt intressant att jämföra dessa två miljöer och människornas beteenden inom dem. Jag tror vi har mycket att lära av varandra. SÅ här kommer en kort jämförelse, veganer vs. kristna. Enjoy!

Båda kulturerna:

  •  Vill gärna få andra att följa samma livsstil/tro.
  • Är väldigt tacksamma när någon visar intresse för/provar på deras livsstil.
  • Är förlåtande och och inkluderande när en person går med dem (blir vegan/kristen) och  lämnar sin “syndiga” livsstil. Då är man accepterad och älskad, allt är glömt och förlåtet.
  • Blir oerhört besvikna när man halkar tillbaka, och inte är en del av livsstilen längre.

 

Den Veganska kulturen:

  • Gör en stor ansträngning och livsstilsförändring iom. att de ändrar sin kosthållning. Ofta bara för djurens skull, men ibland även för sin hälsas och miljöns skull.
  • Gör något praktiskt för de svaga och diskriminerade, som de oftast aldrig träffat men ändå känner empati för (de livsmedelsproducerande djuren, tex grisarna).
  •   De får sällan något tillbaka från de de hjälper, eftersom djuren inte ha möjlighet att tacka.

 

Den Kristna kulturen:

  • Visar  aktiv medmänsklighet, bjuder in de människor som är svaga och behövande, utan att själv få något tillbaka (till en början iaf).
  • Man får komma som man är, att gråta är helt OK på mötena.
  • Går till den som är i kris, vill hjälpa den som är jobbig, besvärlig, sur, arg. De ser att en person i kris behöver förståelse, stöd och gemenskap.
  • Ger mindre skam, mer hopp! Det ger en bättre tillvaro för alla.

 

OK, nu är detta bara mina erfarenheter, och det kan säkert vara på en massa andra sätt, på andra ställen och man har olika perspektiv, men hursomhelst…jag kan ju bara se livet från mitt perspektiv, och sedan får ni gärna kommentera med era erfarenheter och åsikter! 😀

Min slutsats  är iaf att:

Kristna ger kärlek till människor, ovillkorligt. Detta är så oerhört viktigt för att vi ska må bra och känna oss trygga och våga visa hur vi mår och vilka vi egentligen är. Om människor mår bra och känner sig trygga, vill de också och kan göra gott för andra.

Veganerna gör ett jätteviktigt jobbet här på jorden, för att bevara djurens välbefinnande, vår miljö och människors hälsa. Genom att äta veganskt (oavsett om man är 100% vegan eller bara på deltid) så sparar man djurliv, visar på ett alternativ, får bättre hälsa, och underlättar för miljön (vilket ju bevisligen är ganska akut).

Jag tycker vi kan lära oss mycket av varandra, hur vi beter oss och vad som fungerar rent praktiskt i verkligheten. För att vårt arbete ska ger mer resultat och för att vi ska må bra.

 

JAG är typ vegan och typ kristen, vill iaf vara det så mycket jag bara kan! För det är roligt och gör mitt liv mycket mera meningsfullt. 😀

SÅ, japp, peace out! Och KOMMENTERA gärna! // Lina

4 thoughts on “Veganer vs Kristna – en kulturanalys

  1. Jag blir alltid lika glad när jag ser att andra hittat till min blogg. För det ger mig chansen att hitta en ny intressant blogg, vilket jag gjorde nu, idag sista timmen den 7 juli 2016!
    Jag har inte läst så mycket (ännu) men tycker mycket om din artikel om kristna och veganer 🙂 Själv är jag sedan snart 40 år tillbaka bekännande kristen och försöker leva efter mottot att den som är utan synd kastar första stenen, samt att det tillkommer inte människan att döma. Lika självklart misslyckas jag – jag är bara människa med fel och brister som alla andra – men mottot finns där. Som något att sträva efter. Du beskriver det bra då du talar om villkorslös/ovillkorlig kärlek. För kärleken kan enligt mitt sätt att se aldrig villkoras! Däremot är jag varken vegetarian eller vegan, men har personer i min närmsta omgivning som är det. Och precis som dig så kommer jag till samma slutsats – det finns inte någon motsättning mellan att vara kristen/troende och att vara vegetarian eller vegan.

    Tack för att du valt att följa min blogg Livets Skiftningar. Varmt välkommen att lämna avtryck i kommentarsfältet (eller på Facebook om du föredrar det. Jag finns under samma namn på FB som jag använder i bloggen!)

    //Piia-Liisa

Leave a Reply

